FotoBlog van René Wouters

mijn verhaal in beelden…

George Wiegel, directeur van Het Gelders Orkest

Posted by René op juni 17, 2011

George Wiegel (Schiedam, 1956) is sinds 1 mei 2008 algemeen directeur van Het Gelders Orkest, het orkest waar hij zelf in de periode 1979-1983 als trombonist actief was.

Hij kreeg zijn eerste tromboneles toen hij 8 jaar oud was. Na zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium speelde hij in diverse orkesten, waaronder het Radio Philharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Daarnaast gaf hij ook les aan het Rotterdams Conservatorium en werd daar, na de beëindiging van zijn carrière als musicus in 1998, in 2002 directeur.

George Wiegel leidt een ondernemende culturele instelling. Na de bekendmaking van de bezuinigingsplannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra op 10 juni jl. liet hij meteen via Twitter weten een kans te zien in het hervormen van het orkestbedrijf om daarmee een bezuiniging van 30% op te kunnen vangen. Voor deze extreme bezuiniging is de fasering wel een strikte voorwaarde.

Het Gelders Orkest wil zich volledig op de markt gaan richten door nieuwe groepen bezoekers te interesseren en nieuwe formules aan te bieden. Bezoekers betalen gemiddeld een iets hogere toegangsprijs en dragen daardoor dragen bij aan het behoud van de symfonische muziek in Gelderland.

Het Gelders Orkest wil met dit businessplan de werkgelegenheid voor musici in de regio behouden. Want het orkest verzorgt naast symfonische concerten ook tal van activiteiten op het gebied van educatie, participatie en talentontwikkeling. Bovendien geven de musici van Het Gelders Orkest naast hun orkestbaan vaak les, dirigeren amateurorkesten of programmeren concertseries. Dat die muzikale infrastructuur van grote economische waarde is voor de Gelderse steden, laat de recent verschenen Atlas voor Gemeenten zien, waarin Arnhem zelfs als ‘grootste stijger’ uit de bus komt.

In het nieuw ontwikkelde businessplan blijven artistieke kwaliteit en toegankelijkheid voor minder vermogende doelgroepen belangrijke randvoorwaarden. Wiegel: “Als mensen kaarten blijven kopen voor onze concerten, blijven wij symfonische muziek van topniveau voor ze spelen.”

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: