FotoBlog van René Wouters

mijn verhaal in beelden…

Jan van Teeffelen, fotograaf

Posted by René op mei 10, 2010

Jan van Teeffelen is een begrip in Nijmegen en omstreken. Deze nestor van de Nijmeegse fotografie werd op 8 mei jl. 80 jaar en is op allerlei terreinen nog steeds actief! Al meer dan een halve eeuw geldt Jan als de Nijmeegse stadsfotograaf bij uitstek. Jan ontving op 30 april jl. van burgemeester Thom de Graaf de Koninklijke Onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Nijmeegse fotografen, o.l.v. Ger Loeffen en Henk Braam, willen de 80ste verjaardag van Jan van Teeffelen niet zomaar  voorbij laten gaan. Daarom wordt hij geëerd met een fototentoonstelling in café LUX en café de Foyer. Diverse Nijmeegse fotografen (en ook ik draag mijn steentje bij) hebben foto’s aangeleverd waarop Jan te zien is. Zo ontstaat er een beeld van deze sympathieke fotograaf door de jaren heen. Jan is actief op de Nijmeegse Universiteit en werkt voor tal van opdrachtgevers. Hij heeft verschillende fotoboeken over Nijmegen en de Ooijpolder op zijn naam staan. Ook bezoekt hij regelmatig het buitenland voor diverse projecten, zoals onlangs nog Sri Lanka. Officiële opening: zondag 16 mei van 14.00-17.00 uur in café de Foyer van Cinemariënburg te Nijmegen.

8 Reacties to “Jan van Teeffelen, fotograaf”

  1. Harry de Rooij said

    Fraai portret. Wat een goed initiatief. Ook een prima locatie voor zo’n tentoonstelling.
    Ik zal zien of ik even naar Nijmegen kan komen. Heb vrienden op bezoek. Misschien willen ze mee.

  2. Prachtige foto, mooie kop: direct ‘gevangen’!

  3. Joke said

    Je bent hier al de hele tijd een prachtige reeks van portretten aan het neerzetten. Zeer knap.

  4. Koen said

    Mijn (en wellicht ieders) ultieme droom… op je 80ste nog even enthousiast én actief met de camera rondlopen als Jan Van Teeffelen. Geweldig toch!
    Schitterende portretten plaats je hier, René!

  5. willem barten said

    Jan van Teeffelen met zijn eeuwige Leica alhoewel ik hem een jaar geleden met een ultra moderne camera tegenkwam.
    ik heb een foto van mijn vader uit 1968 gemaakt door Jan van Teeffelen; een foto zoals alleen hij ze kan maken.
    Jan, tot zondag !!!!!

  6. Prachtig verhaal, zo oud wil ik graag worden en dan ook nog over de grens fotograferen.

  7. m.l.m. Smits-bongers said

    En dan te weten dat deze Jan v Teeffelen een oom van mij is ! Een erg trotse nicht .

  8. Het is droevig te moeten melden, dat gisteren op 81 jarige leeftijd Jan van Teeffelen is overleden. PhotoQ plaatste een
    reactie die ik graag doorlink http://www.photoq.nl/articles/nieuws/actueel/2011/09/16/jan-van-teeffelen-81-overleden/

Geef een reactie

 
